Wethouder Martijn Hendriks heeft vertrouwen in het verbeterde parkeerbeleid
Wethouder Martijn Hendriks heeft vertrouwen in het verbeterde parkeerbeleid Foto: Ebru van der Ploeg

Vernieuwd parkeerbeleid gaat op zaterdag 1 juli in

Actueel

Tientallen uren debatteerde de gemeenteraad de afgelopen maanden over de aanpassingen, soms op het scherpst van de snede. De uiteindelijke versie, waarin strandbezoekers en toeristen naar de randen van het dorp worden gelokt met redelijk betaalbare parkeerplaatsen (15 euro per dag), wordt echter niet door iedereen in Zandvoort met gejuich ontvangen.

Wethouder Martijn Hendriks geeft toe dat het onmogelijk is iedereen tevreden te stellen. “Maar het is wel mogelijk om stap voor stap ervoor te zorgen dat iedereen iets tevredener wordt. Ook dit systeem gaan we de komende tijd weer evalueren en kunnen er eventueel aanpassingen worden gedaan. Maar wat we nu hebben afgesproken geldt tot 1 januari 2025.”

Na de verkiezingen in maart 2022 nam Hendriks als wethouder voor Jong Zandvoort -mede de grootste partij door een forse stellingname tegen het parkeerbeleid- het lastige dossier onder zijn hoede. Het was een turbulente tijd, de eerste versie van zijn voorganger Ellen Verheij werd nog volop besproken tijdens inloopavonden. De emoties liepen soms hoog op, medewerkers van de gemeente werden ruim een jaar geleden zelfs met de dood bedreigd.

Vanaf zaterdag kunnen Zandvoorters in hun eigen wijken vermoedelijk makkelijker een parkeerplaats vinden op drukke dagen. Toeristen betalen daar dan 78 euro voor een hele dag en worden dus min of meer gedwongen uit te wijken naar P-Zuid, LDC garage of de boulevards. Twee in plaats van vier zones komt de overzichtelijkheid ten goede. Hendriks: “Op onze vragenlijst hebben 2.200 Zandvoorters gereageerd. Het grootste pijnpunt was dat ze geen plek in de buurt van hun woning konden vinden omdat vrijwel alle parkeerplaatsen werden bezet door gasten.” Verder werd het bezoekerstarief verlaagd (van 30 naar 12 cent per uur), de tweede bewonersvergunning goedkoper, mogen mensen die op eigen terrein kunnen parkeren een vergunning aanvragen en mag iedereen met een vergunning in beide gebieden parkeren (met restricties).

Tot zover het positieve nieuws. Want bijvoorbeeld hoteliers en logiesverstrekkers voelen zich hopeloos in de steek gelaten. Gasten moeten op honderden meters van het hotel of B&B hun auto kwijt op een betaalbare manier. “Voor ondernemers is het inderdaad ingewikkeld”, geeft Hendriks toe, “maar we hebben hier voor gekozen. Met laad- en losplekken in de buurt van de hotels proberen we ze tegemoet te komen. Sommige ondernemers hebben eigen fietsen bij P-Zuid staan voor de gasten. Of ze halen ze op met een eigen auto.” Vorig jaar is gekeken naar een ‘hop on - hop off’ verbinding tussen P-Zuid en het centrum in het hoogseizoen, maar dat initiatief strandde uiteindelijk op de financiën. Hendriks: “Dat was jammer, we willen daar als gemeente best aan bijdragen.”

Ook de parkeergarage LDC is een pijnpunt. In het eerste drukke weekeinde stond er een file voor de garage. Voor bewoners van het LDC, die betalen voor een zwerfplek, was er geen plaats en de speciale ingang was defect. “Er gaan dingen fout, ik geef het toe”, zegt Hendriks. “Ik noem het groeipijn. Tien jaar lang stond de LDC-garage grotendeels leeg, er werd belastinggeld weggegooid. Maar het moet beter. Vaker een beheerder wellicht, werkende slagbomen, betere tellingen. Het heeft onze aandacht.” Ook voor P-Zuid staan soms files. “Dat proberen we te voorkomen door het inzetten van verkeersregelaars en we hebben net de toegang tot het overloopterrein verbeterd.”

Om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan klachten werd er een woud aan speciale vergunningen ingevoerd. “Op die manier proberen we iedereen tevreden te stellen”, zegt Hendriks. Kritiek zal er mogelijk nog komen op de parkeer-app van Parkeerservice. “Helaas is de nieuwe versie op 1 juli nog niet klaar, we zitten in de testfase. Maar het ziet er goed uit.”

Hendriks wijst er nog op dat de 10.850 beschikbare parkeerplekken in Zandvoort alleen op zo’n tien extreme dagen onder grote druk staan. En dan zijn er nog ongeveer 35 dagen redelijk drukke dagen met een behapbare toestroom. “Dit dossier is nooit helemaal af. We gaan ons ook verder richten op een betere bewegwijzering. De grote blauwe borden met het aantal beschikbare plaatsen doen het niet. Het kan allemaal beter, we werken er hard aan.”

Tenslotte geeft Hendriks uitleg over een van zijn nevenfuncties: lid bestuur coöperatie Parkeerservice. Dat neigt op het eerste gezicht naar belangenverstrengeling. “Parkeerservice is een samenwerkingsverband van 15 gemeenten, waaronder Amersfoort en Lelystad, die het parkeren in eigen hand houden. Het is dus geen commerciële partij en de coöperatie is zonder winstoogmerk.”

Hans Botman