Afbeelding
Foto: Screenshot uit de informatievideo over parkeren in Zandvoort

Logies Zandvoort blijft grote bezwaren houden tegen parkeerbeleid

actueel

Logies Zandvoort is een samenwerkingsgroep met ruim 200 leden van de kleinere logiesverstrekkers in Zandvoort. Deze groep maakt zich grote zorgen om het nieuwe parkeerbeleid dat per 1 juli ingaat in heel Zandvoort. Op alle mogelijke manieren, waaronder via de krant, proberen zij aandacht te vragen voor hun op- en aanmerkingen. Hieronder volgt integraal de brief die onlangs naar de gemeenteraad is gestuurd.


Beste Zandvoorters, waaronder ook de raadsleden,

Het water staat ons in Zandvoort aan de lippen. Nee, er is geen duinendoorbraak.
Het parkeerbeleid zoals dat per 1 juli, ondanks enorm veel tegenstand, wordt ingevoerd zal voor grote problemen gaan zorgen. Naast onze directe belangen als logiesverstrekkers zijn wij ook inwoner. Chaos is slecht voor de Zandvoorters en voor het imago van ons dorp. Ongeveer 70% is direct of indirect afhankelijk van het toeristen.
De gemeenteraad wil vasthouden aan een genomen besluit van 21 december 2021. Bij de behandeling van dit voorgenomen besluit is door wethouder Ellen Verheij zeer regelmatig gezegd dat “er nog aan de knoppen gedraaid kan worden”. Ook de politieke partijen hebben in hun verkiezingsprogramma’s opgenomen dat er nog bijgestuurd zou worden. En nu blijkt dat er toch niet “gedraaid” kan worden.
Nu is er een coalitie gevormd maar de coalitiepartijen geven niet thuis. Raadslid Marco Deen (PVV) heeft met een motie onlangs geprobeerd alsnog de fouten/problemen van het parkeerbeleid aan te pakken maar werd door de andere partijen niet gevolgd.

In heel Zandvoort worden parkeerzuilen geplaatst
Wij hebben buurten (Parkbuurt en Centrum) waar nauwelijks genoeg parkeerruimte is voor de eigen bewoners. Toch worden hier parkeerzuilen geplaatst. Daar zullen dagtoeristen gebruik van maken zodat deze wijken vol zullen komen te staan. Er is ook een wijk (Park Duinwijk) waar de straten zo smal zijn dat auto’s elkaar niet kunnen passeren. Daar komen toch parkeerzuilen. Het zoekverkeer van dagtoeristen zal een chaos opleveren.

Verblijfstoeristen gedwongen naar P Zuid
In Oud Noord worden geen toeristenvergunningen verleend (dat zullen ongeveer 15 auto’s zijn) onder de motivatie dat die buurt al overvol is. Ten eerste hebben wij aangetoond door tellingen dat dit niet het geval is. Ten tweede hebben wij door een vraagstelling op facebook een overzicht kunnen maken van de parkeertevredenheid in deze wijk. De bewoners waren heel tevreden met het parkeerregime van vorige zomer waarbij de bewoners bij wijze van proef een digitale bewonersvergunning hadden en een digitale toeristenvergunning voor de B&B’s. Er was ruimte genoeg. Ten derde worden in deze buurt ook parkeerzuilen geplaatst. Daar is niets op tegen maar dan moet je als gemeente niet stellen dat de buurt overvol is, want dat spreekt elkaar tegen.

Ditzelfde verhaal geldt voor alle wijken die ver van parkeerterrein De Zuid gelegen zijn. Verblijfstoeristen worden geacht 1,5 km tot 3 km (ruim een half uur!) te lopen naar P De Zuid, waar alle toeristen heen gedirigeerd gaan worden. Dat levert ons dus nu al annuleringen op. De gemeente stelt dat ze best in de buurt kunnen parkeren. Ja, voor € 30,00 per dag!

De B&B’s verliezen gasten. En dat voor een gemeente die “gastvrij wil zijn voor de toeristen”. De parkeerlocaties garage LDC en P de Zuid krijgen een dagtarief of een weektarief voor de verblijfstoeristen. Een toerist die 3 nachten blijft, zoals de meesten, kopen dan een weekkaart en zijn dus duurder uit. Ook heeft het parkeersysteem dan 7 dagen gereserveerd staan terwijl dat vaak maar 3 à 4 dagen zijn.
Op P Barnaart is alleen een dagtarief gepland. Ook daar moeten verblijfstoeristen parkeren die ver van P De Zuid hun accommodatie hebben.

POET-regeling is een janboel
Bewoners die een eigen oprit of garage hebben, krijgen geen bewonersvergunning. Dit heet de POET-regeling (Parkeren op eigen terrein). Dat lijkt reëel ware het niet dat volgens Parkeerservice er eigen terrein is waar dat niet zo is, dat opritten slechts 4 m lang zijn of garages te klein. In het laatste geval wordt zelfs geadviseerd om dan maar een kleinere auto te kopen (…).

Ouderen en minima
Bewoners die niet over internet beschikken (ouderen en minima) zijn zwaar de klos. Er is sprake van geweest dat er een papieren vergunning zou komen. Maar, er mag alleen digitaal geparkeerd worden zodat er met scanauto’s gecontroleerd kan worden. Een papieren vergunning kan niet gescand worden én de opbrengst van een boete gaat dan niet naar de gemeente maar naar het rijk.
De wethouder vindt de oplossing door één ander dan te machtigen om de bezoekersvergunning digitaal te regelen. Dit gaat de eenzaamheid vergroten.

Gehandicapten
De gehandicapten moeten voortaan ook betalen voor hun parkeerplaats. Volgens ons is dat in de meeste gemeenten niet het geval.

Elders dan in eigen wijk parkeren
Bewoners kunnen per huishouden een vergunning kopen om maximaal 2 uur per dag in een andere buurt te parkeren. De één doet boodschappen gedurende 1 uur, de ander gaat naar de sportschool gedurende 2 uur. Dat kan dus niet.

Sport
Bij de sportvelden kunnen de sporters maximaal 2 uur parkeren met de genoemde bewonersvergunning. Bezoekende clubs of de sporters zelf moeten bij de parkeerzuilen betalen. Dat kan dan tegen gereduceerd tarief à € 1,50 per uur met een maximum van 2 uur. Geen tijd voor een derde helft dus? Ook de vrijwilligers komen enorm in de problemen. De clubs kunnen een bedrijfsvergunning kopen, één vergunning voor 3 auto’s.

Ik ben vast nog wel problemen vergeten te noemen. Ik wil u maar aantonen dat het een chaos is. En dat systeem moet dan per 1 juli in werking gaan.

Clementine Lentink, namens belangengroep Logies Zandvoort


Bekijk hier de informatievideo van de gemeente Zandvoort over het nieuwe parkeerbeleid:


https://youtu.be/HnjDq5Bdcis
Afbeelding