Gedeputeerde Hooijmaijers licht vertrek toe

Algemeen

Gedeputeerde Ton Hooijmaijers heeft maandagochtend 15 juni aangegeven niet beschikbaar te zijn als gedeputeerde bij een eventuele doorstart van het provinciebestuur in Noord-Holland. Hij maakte dit tijdens het debat met Provinciale Staten bekend door het voorlezen van een verklaring.

Hieronder volgt een ingekorte versie van deze verklaring:

‘Vorige week hebben alle gedeputeerden, ik ook, besloten om af te treden naar aanleiding van de uitkomsten van het rapport Triple R: Rating, Rendement en Risico. Wij hebben daarbij uitgesproken dat we allen aftreden omdat we vinden dat het moment was gekomen om bestuurlijk verantwoording af te leggen over onze spaardeposito’s bij het IJslandse Landsbanki.’?

‘Vandaag sta ik voor u en zal u ongetwijfeld vragen stellen over de inhoud van het rapport en meer specifiek over mijn handelen daarin. Uw vragen zullen terecht zijn. Uw zorgen zijn dat ook. Ik denk echter dat ik niet langer diegene kan zijn die zich hierover kan verantwoorden en, nog veel belangrijker, diegene kan zijn die verbeteringen door zal voeren. Ik heb daarom besloten dat ik na deze demissionaire periode niet beschikbaar ben als gedeputeerde voor deze provincie.’?

 ’Het blijft mijn overtuiging dat het rapport op zichzelf een vertrek niet rechtvaardigt. Daarom is het ook mijn overtuiging dat het voldoende is als ik dat wel doe en dat derhalve mijn collega’s Borghouts en Visser gewoon kunnen blijven. Er is genoeg schade aangericht.’?