Laadpaal met dubbele parkeerplek in de Dr. Schaepmanstraat
Laadpaal met dubbele parkeerplek in de Dr. Schaepmanstraat

Zo snel mogelijk van 24 naar 41 laadpalen in Zandvoort

Actueel

De gemeente Zandvoort wil sneller het aantal openbare laadpalen voor elektrische auto’s opvoeren. Momenteel zijn er 24 laadpalen met twee ingangen in gebruik, waar ook volgens de cijfers (meer dan 40 procent bezetting en meer dan 1000 KwH per maand) flink gebruik van wordt gemaakt.

Momenteel hebben 52 inwoners van Zandvoort een aanvraag tot het plaatsen van nieuwe laadpalen ingediend. In 2017 besloot het college van B&W dat omwonenden konden adviseren over de exacte locatie van een laadpaal en de gemeente moest dan een eventuele afwijking goed motiveren. De gemeente wil van deze procedure af; het leverde teveel achterstand in laadpaalaanvragen op.

Er worden nu door de gemeente 17 locaties aangewezen. Bewoners in een straal van 100 meter krijgen een brief over de voorgestelde plekken en dan krijgen ze twee weken de tijd om te reageren. Daarna wordt een verkeersbesluit genomen, waar nog zes weken bezwaar tegen kan worden gemaakt. Zo hoopt de gemeente vaart te kunnen maken. 

“We beschadigen hier niemand mee”, aldus verantwoordelijk wethouder Martijn Hendriks. “Inwoners kunnen altijd nog bezwaar aantekenen. De eerdere manier van werken was heel intensief en we willen op deze manier de achterstand sneller inlopen.”

Meer uitdagingen

Maar voordat er nieuwe palen kunnen worden geplaatst moeten er meer hindernissen worden genomen. Het aanvragen van een netaansluiting bij beheerder Liander duurt zeven maanden. En ook concessiehouder Total Energies en de aannemer die de laadpaal uiteindelijk plaatst moeten nog akkoord gaan. “De werkdruk bij Liander is hoog, al hebben we de beoogde plekken wel alvast aangemeld om nog meer vertraging te voorkomen.”

De gemeente komt binnenkort met een nog op te stellen laadpalenbeleid, die er toe moet leiden dat Zandvoortse e-rijders en ook bezoekers van Zandvoort sneller een (lege) plek kunnen vinden om hun elektrische voertuig op te laden. “Vermoedelijk nog in dit eerste kwartaal komen we met de details omtrent dit beleid, waarna de gemeenteraad er zich over kan buigen”, aldus wethouder Hendriks. 

Hans Botman