Het was weer op en top gezelligheid op het Gasthuisplein | Foto: Ebru van der Ploeg
Het was weer op en top gezelligheid op het Gasthuisplein | Foto: Ebru van der Ploeg

Jubileum vismaaltijd smaakte naar meer

Afgelopen vrijdag zat het hele Gasthuisplein weer vol met visliefhebbers. Er was geen plekje over, ondanks dat het in het begin regende. De jaarlijkse vismaaltijd was in 1971 opgezet door Theo Hilbers. Vijftien jaar geleden blies zoon Erwin het evenement nieuw leven in.

Ter gelegenheid van dit 15-jarig jubileum was het plein feestelijk aangekleed met vlaggetjes. Bij zijn openingswoord stelde Hilbers de mensen gerust door te vertellen dat de meeste regendruppels er naast vielen… Hij had die woorden nog niet gesproken of de zon begon te schijnen… 

Voor deze vismaaltijd waren maar liefst 250 kaarten verkocht. De gasten werden omstebeurt voorzien van de vismaaltijd, dat zoals gewoonlijk werd verzorgd door Kroon Vis. Het menu bestond uit garnalenkroketjes en een flinke moot kabeljauw. Als toetje kreeg iedereen vanwege het jubileum een gratis kopje koffie met een gebakje. Aan de reacties te merken werd dat hooglijk gewaardeerd. Dat zal Erwin goed hebben gedaan, want de organisatie van zo’n groot evenement is elk jaar een hele klus. 

Verrassingen

Vanwege het jubileum had Erwin enkele verrassingen in petto. Zo traden de Wapenzangers op met een gloednieuw lied over 200 jaar Zandvoort, met een tekst die Erwin zelf had geschreven! Daarna kwam de volgende verrassing: een optreden van Martha van het gelijknamige Griekse restaurant in de Haltestraat. Zij zong vol emotie een prachtig Grieks lied. Dat deed ze ‘even’ tussen haar werk in het restaurant door. Vandaar dat zij meteen weg was nog voor het applaus losbarstte. Applaus was er ook voor burgemeester Moolenburgh en Eric Lefferts, die samen de Vlieger van André Hazes oplieten.

Zo werd het een memorabele 15e editie van de Theo Hilbers Vismaaltijd. Speciale vermelding verdient de brigade van Kroon Vis, die ervoor zorgde dat iedereen een lekker visje kreeg. Dat geldt ook voor de brigade van ’t Wapen, die voor de drankjes zorgde. Nadat Erwin met zijn dochter het slotlied had gezongen, keerde iedereen tevreden huiswaarts. Erwin adviseerde ook nog volgend jaar op tijd een kaart te kopen, want vol is vol… 

        Kees Rutgers