12 december 2016

Huis-aan-huiskranten scoren hoog

Voor de tweede keer heeft het gerenommeerde onderzoeksbedrijf Nationaal Onderzoek Media (NOM) onderzoek gedaan naar het bereik en het leesgedrag van de lezers van huis-aan-huiskranten (HAH-kranten). Een hoog bereik was de mooie uitkomst.

Voor de tweede keer werd het bereikonderzoek naar HAH-kranten in Nederland gepubliceerd. Daaruit blijkt weer dat HAH-kranten een zeer hoog bereik scoren: 11,9 miljoen mensen lezen wel eens een HAH-krant. 8,3 miljoen mensen lezen een gemiddeld nummer van één van de titels die in het onderzoek zijn gemeten. Dat bewijst dat HAH-kranten nog steeds een relevant massamedium zijn dat gebruikt wordt door betrokken lezers die informatie zoeken over lokaal en regionaal nieuws. Het grootste gedeelte van de lezers leest alleen een papieren editie (85%); 15% leest (ook) digitaal. Zelfs een deel van de mensen die een Nee-Nee sticker op hun brievenbus hebben, en dus überhaupt geen HAH-kranten krijgen, leest een HAH-krant (19%). NOM Regio Monitor wordt één keer per jaar gepubliceerd; de bereikcijfers van regionale dagbladen en HAH-kranten worden gebaseerd op tweejaarlijkse gemiddelden via steekproef van 34.000 adressen.

Vooral lokaal nieuws scoort met 59% van de gelezen artikelen hoog. Maar ook artikelen met regionaal nieuws (50%), ‘koken en eten’ (42%) en sport ( 38%) hebben een hoog lezersgehalte. Politiek scoort niet zo hoog als het zou moeten. Zo een belangrijk onderwerp trekt ‘slechts’ 30% van de lezers die de moeite neemt om het te lezen. Daarbij komt dat steeds meer lokale kranten gemakshalve de politiek overslaan.

Klik hier voor het uitgebreide rapport.




Deel dit artikel via:

facebook

Twitter

WhatsApp

Email