24 augustus 2016

​Nationaal Hitteplan in werking

Heerlijk, die zomerse temperaturen! Het stijgende kwik is reden om een Nationaal Hitteplan af te kondigen. Het Rijksinstituut voor de Volksgezondheid en Milieu (RIVM) adviseert voorzorgsmaatregelen te nemen om de hoge temperaturen het hoofd te bieden. Maar wat kun je eigenlijk zelf doen bij een hittegolf?

Vooral ouderen en kinderen moeten opletten met enorm hoge temperaturen, want het risico op uitdroging is groot.

Wat te doen om uitdroging te voorkomen:

1. Drink water:
Drink minstens twee liter water, vruchtensap of kruidenthee verspreid over de dag (meer als je veel transpireert), ook als je geen dorst hebt. Neem water mee als je naar buiten gaat. Wees matig met alcohol, cafeïne houdende dranken en dranken met suiker, deze onttrekken juist vocht aan jouw lichaam. Als je minder dan normaal plast of als je urine donkerder wordt, dan moet je meer drinken.

2. Zonnebrand:
Denk aan je huid wanneer je naar buiten gaat! Smeer de onbedekte huid goed in met een zonnebrandmiddel met hoge beschermingsfactor.

3. Uit de zon:
Ga indien mogelijk alleen ’s morgens naar buiten. Probeer, als het erg warm is, zoveel mogelijk binnen te blijven tussen 11.00 en 17.00 uur.

4. Luchtige kleding:
Draag lichte, luchtige kleding, het liefst van katoen, linnen of andere natuurlijke vezels. Bedek je hoofd met een zonnehoed of zonneklep wanneer je naar buiten gaat. Vervang een dekbed of deken door een laken.

5. Wondjes
Verzorg wondjes extra goed ter voorkoming van ontsteking.

Bron: www.telegraaf.nl



Deel dit artikel via:

facebook

Twitter

WhatsApp

Email